Marketingboeken.net (een officiële partner van Managementboek.nl en Bol.com)

Heel Holland googelt? Wanneer we de cijfers erbij pakken zien we dat dit inderdaad nagenoeg het geval is. Het marktaandeel van Google in ‘Holland’ ligt om en nabij de 95%. Een statistiek die verklaart waarom veel bedrijven veel tijd en energie steken in een goede vindbaarheid in de zoekresultaten van Google. Dat wil zeggen, zo hoog mogelijk staan in de zoekwoorden van Google op de voor jouw bedrijf relevante zoekwoorden. De wedloop in het bemachtigen van deze topposities kent een alsmaar groeiend aantal deelnemers, mede doordat steeds meer mensen hun aankopen online doen en er dus veel geld te verdienen valt. Vanzelfsprekend groeit met deze ontwikkeling natuurlijk ook de vraag hoe je deze topposities in Google kunt bemachtigen. Een vraag die Ita Pronk-Verduijn in Heel Holland Googelt weet te beantwoorden.

Een praktische gids

Heel Holland Googelt wordt aangeprezen als een praktische gids waarmee je beter gevonden kunt worden door je doelgroep. Afgaande op de titel en ondertitel – Plaats uw website bovenaan in de zoekresultaten – lijkt dit enkel betrekking te hebben op het organische gedeelte van Google. Het boek behelst echter meer dan alleen het zogeheten Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie), frequent afgekort tot SEO. De auteur geeft in dit boek een overview van de belangrijkste tools en technieken die je als webmaster of online marketeer tot je beschikking hebt om zoveel mogelijk verkeer naar je website te leiden. Naast het reeds genoemde SEO gaat de aandacht in dit boek gaat daarbij met name uit naar Google Adwords (SEA) en Social Media. Laatstgenoemde komt aan bod in de vorm van Twitter, Facebook en het zakelijke platform LinkedIn. Naast deze drie online marketingkanalen is er hoofdstuk gewijd aan de vrijwel onmisbare tool Google Analytics, waarmee onder meer inzicht verkregen wordt in het gedrag van bezoekers op je website. Tot slot is het noemenswaardig om te vermelden er ook een hoofdstuk is besteed aan de inrichting van je website, waarbij het bekende en veelgebruikte content-managementsysteem (CMS) WordPress als basis is genomen. Niet geheel verwonderlijk, gezien het feit dat het een populair CMS is én dat op de website van het boek (www.heelhollandgoogelt.nl) valt te lezen dat de auteur al sinds 2010 werkzaam is als WordPress webdesigner.

Beoordeling

Enerzijds was ik aangenaam verrast door de brede, praktische opzet van dit boek, aangezien het de lezer op een toegankelijke manier kennis laat maken met verschillende online marketingkanalen en de tools die daarbij een rol spelen. Anderzijds moet gesteld worden dat de brede opzet van dit boek wel ten koste gaat van de mate waarin het de diepte ingaat. Enkel de basis van de genoemde marketingkanalen komt aan bod, waardoor ik van mening ben dat dit boek minder geschikt is voor de meer ervaren online marketeer van wie uitgegaan mag worden dat hij of zij deze stof beheerst. Daarentegen is dit boek absoluut een aanrader voor zij die nog minder kennis en ervaring hebben met betrekking tot het creëren van een goede vindbaarheid van hun website, maar hier graag verandering in brengen. Ik denk hierbij vooral aan beginnende online marketeers, doe-het-zelvers en de vele bloggers die het hedendaagse internetlandschap rijk is. Heel Holland Googelt is voor hen een mooi startpunt, met name door de vele informatie die dit boek bevat én de licht-verteerbare wijze waarop het geschreven is. Het voorgaande heeft de redactie van Marketingboeken doen besluiten dit boek te beoordelen met vier van de vijf sterren.
ster-volster-volster-volster-vol

Bekijk originele versie van deze recensie op www.marketingboeken.net

0 antwoorden