Recensie van Elyse Walter

Een recensie over:
Heel Holland Googelt
Ita Pronk-Verduijn
ISBN 9789059408432

Ik vind dit boek een aanrader voor mensen die een website willen maken en/of optimaliseren. Bent u van plan met een webbouwer in zee te gaan? Dan is dit boek een goede hulp om te begrijpen wat er gebeurt achter de schermen van uw eigen website, waardoor u meteen een goede gesprekspartner bent.

Heel Holland Googelt ElyseDe auteur van dit boek helpt in het dagelijks leven zelfstandige professionals met content marketing en een effectief gebruik van media. Ze heeft zich gespecialiseerd in webinars en SEO optimalisatie. Dit boek is een weerslag van die kennis.
Heel Holland Googelt is te verdelen in drie segmenten: de basis: uw website, het optimaliseren van uw website en social media inzetten als middel om uw website onder de aandacht te brengen.
Het boek start met een hoofdstuk over strategie van organisaties en hoe je die strategie kunt vertalen naar het internet. Daarnaast licht de auteur toe hoe reclame het gedrag van de consument beïnvloedt. Daarbij gebruikt ze de analogie van een echte en virtuele winkel. En ze verduidelijkt waar uw website aan moet voldoen om functioneel te zijn. De eisen ze hier noemt vormen een leidraad die in de overige hoofdstukken terug komt.

Vervolgens gaat Ita in op wat goede zoekwoorden zijn, hoe je die voor je kunt laten werken en hoe je die zelf slim kunt samenstellen. Als ze het inrichten van de website behandelt geeft ze niet alleen informatie over hoe dat te doen. Ze besteedt ook aandacht aan veiligheidsaspecten en alle keuzes die gemaakt kunnen worden om uw website te optimaliseren. En niet te vergeten hoe u uw doelgroep kunt verleiden om langer op uw website te blijven.
Om de dynamiek van uw website te vergroten legt Ita een aantal tools uit die daarbij kunnen helpen: de werking van een zoekmachine, adverteren via Google, Webmastertools en Google analytics.

In het laatste deel van het boek gaat Ita in op social media in het algemeen. Daarbij geeft ze tips om te bewerkstelligen dat uw account de uitstraling heeft die u wilt (gezellig of zakelijk bijvoorbeeld) en welke vragen u uzelf daarover zou kunnen stellen. Verder geeft ze tips hoe om te gaan met de stroom berichten en toch sociaal te blijven. Tot slot behandelt Ita achtereenvolgens Twitter, Facebook en LinkedIn. In het hoofdstuk Twitter legt ze de nadruk op hoe u herkenbaar blijft in dit medium. Ze geeft er tips en tools voor. En ook hoe en wanneer een campagne zinvol is om uit te voeren.
In het deel over Facebook ligt de nadruk op het zakelijk optimaal benutten van dit medium. Met een profielpagina, een stap-voor-stap uitleg voor het adverteren op Facebook en alternatieve manieren om kennis te delen.
In het hoofdstuk LinkedIn beschrijft Ita de kracht van het medium, hoe je een LinkedIn pagina maakt en niet te vergeten wat de etiquette is bij het bouwen van een netwerk. Ook voor dit medium licht ze toe hoe je advertenties kunt maken .

Ik vind het boek heel uitgebreid en volledig en daardoor raak ik soms het overzicht een beetje kwijt maar gelukkig is er een fantastische index die me weer op het spoor zet. Die index is ook een handige manier om het boek als naslagwerk te gebruiken.

De auteur heeft echt kennis van zaken over de inhoud van het boek dat ze geschreven heeft. Ik vind Ita een fijn mens met een optimistische persoonlijkheid die dienstbaar is aan de mensen die haar hulp vragen.

elyse-walter

Elyse Walter
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *