Recensie van Wilma Kleiboer

Een boek met een aansprekende titel, met een knipoog naar het populaire bakprogramma, waarin een aantal ‘amateur’ bakkers strijden om de titel. Die strijd is ook online te vinden: iedereen wil bovenin de zoekresultaten van Google komen. Want dat lijkt ondertussen een doel op zich geworden: gevonden worden door Google.

heel-holland-googelt-Wilma-Kleiboer

©Wilma Kleiboer

Recensie

Voor de zomervakantie reageerde ik op de oproep om een recensie te schrijven over Heel Holland Googelt van Ita Pronk. Ik ‘ken’ Ita van een gemeenschappelijke opdrachtgever en ik was nieuwsgierig wat ze er van gemaakt had. Dus heb ik in mijn
vakantie het boek doorgenomen.

Degelijk studieboek

De eerste indruk: het is geen luchtig en makkelijk weglezertje voor in je koffer, maar het is het type studieboek waar je zo af en toe goed voor moet gaan zitten. En dat doet me deugd: want net als dat je in het bakprogramma geen goedwillende hobbyisten ziet, maar amateurs met een behoorlijke kennis en ervaring, is de wereld voor zoekmachineoptimalisatie er ook een voor de echte doe-het-zelver, die er tijd en energie in wil steken en zich willen verdiepen. Voor deze mensen is dit boek prima geschikt.

Indeling

Ita loodst je in dit degelijke boek (hardcover, 304 pagina’s) door de wondere wereld van het online publiceren om het doel te bereiken. Het boek is onderverdeeld in verschillende hoofdstukken, die niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde gelezen hoeven te worden.

Voor dummy’s en gevorderden

Het boek is geschikt voor dummy’s en gevorderden. Dat wil zeggen dat sommige hoofdstukken (social media) vanaf kennisniveau bijna-0 beginnen, terwijl bij andere hoofdstukken er appèl wordt gedaan op meer kennis van de lezer. Daar wordt het taalgebruik ook af en toe wat technischer en daarmee voor de leek wellicht wat abstracter.

WordPress

Bij het onderdeel ‘websites inrichten’ gaat het over WordPress. Daar verschil ik van mening met de auteur. Als 25% van de websites in WordPress wordt gebouwd, zoals in het boek veronderstelt wordt, dan is er nog 75% over waarvoor andere cms’en gebruikt worden en waarmee je net zo goed bovenaan in Google kunt komen. In mijn werk als SEO-tekstschrijver werk ik met alle denkbare cms-en en ik weet dat als je de instructies opvolgt zoals Ita ze beschreven heeft, dat je een goede kans maakt om hoger in de zoekmachine te komen. Dat is dus niet voorbehouden aan WordPress.

Tot slot

Hoewel de subtitel van het boek een stevige belofte inhoudt (plaats uw website bovenaan in de zoekmachine) wordt die belofte in het voorwoord al genuanceerd. En terecht: net als in de bakwedstrijd kunnen nu eenmaal niet allemaal eerste worden en we kunnen niet allemaal tegelijk bovenaan staan.

Of ….misschien toch wel? Want Google toont niet aan iedereen dezelfde resultaten. Dus als je naar jezelf zoekt en je je eigen site aanklikt, dan is de kans groot dat je bij jouw eigen zoekresultaten bovenaan komt te staan in Google. Je hebt er verder niets aan, maar het geeft heel even een goed gevoel. En dat is ook wat waard 😉

Deze recensie is origineel op de website van Kleiboer Communicatie geplaatst.

wilma-kleiboer-heel_holland_googelt

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *